Pàgines

dimarts, 26 de febrer del 2013

-->

Les nostres històries (Formació literària, curs 2012-13)

LLIURE

De sobte, un dia va decidir eixir de l’ou on havia passat els últims onze mesos. Per poder eixir d’aquell rebost tan petit i calentet, Quim havia hagut de menjar-se part de l’estructura d’aquella bombolla de color negre fosc que l’envoltava.
En fer-se la llum del dia, va sentir un enorme buit al seu estómac que li demanava menjar de seguida, estava famolenc. Quan encara no havia tingut temps de situar-se per saber on estava, va veure com alguna ànima caritativa li deixava unes sucoses fulles d’un color verd intens i una olor fresca que li feien caure la bava.
-Són fulles de morera, li va dir un altre cuc que ja duia uns dies en aquella caixa.
- Gràcies, però qui ets tu?
- Sóc Nel, un altre insecte lepidòpter com tu que ja duc ací dos dies.
Quim, sense llevar-li la mirada del damunt, es va llançar com una fera a devorar aquelles suculentes fulles. Per uns instants, va oblidar l’altre cuc i es va concentrar a allò que tenia entre les mans, però quan ja anava per la tercera, va alçar la mirada i va veure que no sols estaven ell i Nel, hi havia un exèrcit de criatures iguals que ell, criatures de color blanc que poc després va descobrir que eren els seus germans.
Durant els següents mesos no va fer altra cosa que menjar aquelles fulles que de tant en tant els queien des de no sabien quin lloc.
De sobte, un dia van escoltar unes veus que els arribaven des d’una altra caixa que tenien al costat de la seua, eren uns altres cucs, unes erugues de molts colors, cuquets de classe alta, de la burgesia. Aquestes erugues es pensaven que des de l’altra caixa podien dominar el món dels cucs i  tractaven de dir-los alguna cosa.
-Mengeu, mengeu... mengeu i prepareu-vos per anar l’escola! -S’escoltava des de l’altra caixa.
-Per què dieu això? Va contestar Quim amb una fulla de morera a la boca.
-Ja voreu com d’ací un temps us tanquen a l’escola que vosaltres mateixos heu de construir, per a no eixir mai més d’ahí! -Deien els cucs de colors entre rialles-. Nosaltres, en canvi, hem triat un altre camí...
Mentre escoltaven aquestes paraules, Quim i Nel, tractaven d’endevinar a les cares dels seus germans, que era el que estava passant, però ningú no era capaç de trobar una explicació a aquelles paraules que sonaven a maledicció, i es preguntaven:
-Què és l’escola? Per què ens han dit això?...
A mesura que anaven passant els dies, es repetien aquelles amenaces, que més bé semblaven trets d’una metralladora, des de l’altre costat, i els cucs de seda cada vegada estaven més atemorits.
-No teniu salvació, anireu a l’escola, tots tancats sense poder anar-hi a cap lloc, jajaja...
- Mengeu, mengeu i prepareu-vos...
-Nosaltres ens quedarem ací dins d’aquesta caixa per a sempre, i anirem a l’escola que nosaltres triem, perquè els nostres pares poden construir una per a nosaltres, mentre vosaltres quedareu reclosos a les escoles, sense poder gaudir ...
Un dia, mentre es preparaven per a dormir, Nel li va dir a Quim que no es trobava massa bé,  pensava que s’havia passat amb la ingesta de morera i necessitava descansar, així que Quim no el va molestar més i van anar a dormir.
Al dia següent, quan Quim va obrir els ulls, es va quedar horroritzat. Nel ja no estava, al seu lloc hi havia un capoll de fil daurat, se n’havia anat a l’escola. Aquella escola que, per ser menuts, no sabien el que era i els donava por per allò què els havien dit els altres cucs.
-Socors, socors! El Nel ha desaparegut. L’escola, l’escola ha vingut a per ell, se l’ha endut per a no tornar mai més. Socors, socors.
Quim va passar el dia abatut, ja no tenia ganes de res. Havia estat un cop molt dur, pensava que no el tornaria a veure. Per a ell, el Nel, era el seu germà preferit, però de sobte havia desaparegut. Se’n va anar a dormir sense menjar res durant tota la jornada. Es va dormir i es va fer fosc.
Quim també havia entrat a l’escola, aquell capoll de fil daurat, encara que una vegada dins d’ell es va adonar què era un lloc màgic. No tenia res a veure amb allò que la classe alta els havia tractac de dir. Era un lloc meravellós, on es va trobar amb Nel i molts altres cuquets, i on va passar els millors dies de la seua vida...
Temps després, va sortir de l’escola, aquell capoll de fil daurat, i era lliure. Tot allò que havia aprés allí dintre, l’havia transformat en una papallona lliure com el vent, tan lliure que mai ningú li hauria de donar el menjar, tan lliure com voldria ser, tant lliure com mai hagués pogut imaginar.
LLIURE...
(Taüll)


-->

  A DALT I A BAIX          

Isaac Pastor (Grup 2º K)

Sempre he sabut que hi han classes. Com no hi van a haver-ne? Això es obvi. Altra cosa és que lluitin o deixen de lluitar. Una de les millors representacions la tinc quan vaig a casa del meu amic Pere. Passàrem per l´escola junts, es coneguem des de sempre. Viu a una finca de luxe, novíssima, d´aquell centre artificial que muntaren en mig del no res, a un lloc on mai havia viscut ningú a València. La Ciutat de les Arts i les Ciències, que més bé és podria dir la Ciutat de l´Artifici i l´Especulació. Un lloc aïllat, impensable, fred, ventós, on El Corte Inglés ha obert un comerç i poc a poc ha anat agafant vida. El meu amic va ser dels primers habitants, un pioner. No es podia ni fer un cafè sense agafar el cotxe. Ara presumeix d´eixos símptomes de vida (mira aquest bar que han obert...prop tinc un restaurant molt bo...açò els caps de setmana es plena...) però allò dista molt de ser un autèntic barri.

Jo sí que visc a un barri. Patraix encara té l´antiga plaça del poble i tot. Bars n´hi han a centenars. I vida, massa i tot. Gent treballadora, contacte, acció i realisme social garantit. Finques pròpies del desarrollismo franquista majorment, apilotonades sense massa gràcia o ninguna, envoltades per grans avingudes horripilants. Jo visc a un quart sense ascensor, d´una edificació antiga que té goteres i més de setanta anys. I damunt visc a dalt de tot, sota les goteres. No sóc massa manetes i la lluita contra el deteriorament la vaig perdent. Però ací n´hi ha barreig. La finca del costat és nova, es veu de qualitat. I enfront tinc una vella caseta de només una sola altura, que em regala llum, cel i panoràmica de patis de veïns.

En canvi, Pere viu a una de les millors edificacions de la nova zona, creada per a demostrar la perfecta fugida de la humilitat. Alta i exuberant, nascuda per a dominar. Les vistes són cap a l’esquerp, brusc, anti feng shui i ja decrèpit i passat de moda mausoleu de Calatrava i Rita. I fins i tot controlen una corba del circuit de tots els valencians per a carreres de multimilionaris. El seu pis és dels normalets. Abunden els dúplex, que consisteixen en tindre el pis del meu amic més el del costat. Just dalt d´ell, a un d´aquestos, hi viu un Conseller de la Generalitat. I a un dels àtics hi viu un altre. Dos consellers en total. Acostuma a haver-hi algun cotxe de policia a la porta. I sempre està el porter. Per a entrar has de dir on vas, truquen per telèfon i t’ han d’autoritzar l´entrada. M´agrada la sensació que m´òbriguen la porta d´aquest món. Supose que és això del somni de la mobilitat social, encara que siga només per una estoneta.

Els meus veïns no són tan llampants. Mentre en Pere i la seua dona han fet molta amistat amb una parella de neurocirurgians i surten a sopar amb ells, jo mai he fet massa relació amb ningú de la meva escala. I hi tinc un còctel interessant i variat. Tercera edat, paletes parats (tal volta feren la finca del meu amic), una família que  acaba de recuperar al pare (sortit de la presó), estudiants i immigrants. Les xiques que estudien són tímides i discretes. Els avis són atents i se´n passen d´educats. Tots van a la seua i jo el primer. Ens respectem, sense més. I ens escoltem. Ací les parets escolten: el xiquet de baix del tot (el de l’expresidiari) és audible en el meu quart  pis quan no li agrada el sopar (s´ho treballa, crida molt), i el lloro de l´àvia del segon és de tot menys graciós. Anem fent els uns amb els altres.

Però des de fa cosa d´un any, els meus nous veïns de baix ho han revolucionat tot. Aquest pis ha sigut llogat per una parella sense fills, d‘uns quaranta anys. No són de llocs austers i gèlids com la majoria del barri (estic segur que Conca o Albacete són les principals fonts d´origen d´estes cantonades. Els llauradors dels pobles dels voltants, emigrats a la gran ciutat, no foren suficients i ací ningú parla valencià. S´equivocà Joan Fuster). Aquests nous, des de les seues càlides contrades de l´altra part del món, ens duen l´exuberància, l´hedonisme i la festa a les venes, perfeccionant el tòpic valencià. Són enemics de la discreció, la contrició i el silenci. L´antítesi d´una pel·li de Bergman. Ells viuen cap afora. I clar, és normal xocar amb les seves expansions. Sobretot de sons i d´alegria. El reggaeton i les reunions de borratxos són molt cansades d´aguantar. Jo sóc com nòrdic, i m’agrada molt estar trist i a soles. El silenci és or a la ciutat que exalta el soroll. Però bé, algunes bronques (ridícules, si són més majors que jo...) i apel·lacions a la convivència foren necessàries al principi, res massa destacable.

El cabreig gran va començar quan aquesta parella de gran vida social desenvolupà un mitjà de no pagar el lloguer, per l´eterna forma humana consistent en explotar els altres, principalment als encara més febles. Rellogant pel seu compte un parell d´habitacions aconseguiren aquest principi. I començà a passar gent pel pis de baix. De sobte, em vaig convertir en tafaner a la força. Les parets escolten ací. Tot açò ho vaig descobrir una nit, que sota la meva habitació, el meu llit, la meva desitjada tranquil·litat, vaig assistir en primera fila a un fenomenal espectacle de discussió de parella, en una llengua indesxifrable per mi (normal, només conec tres de les vora set mil). Hi hagueren moments de tensió, preocupants. La dona tenia més retrets o cridava més fort. La paciència se m´acabà i baixí a acabar de tafanejar. A guanyar-me la nit i el descans. Baix estan acostumats que els pique al timbre. M´obrí la meua veïna original, no abans de fotre’ls una bronca als enfadats. "Qui hi és cridant baix del meu llit a la una i mitja del matí? -Vaig soltar només vore-li la cara. -No ho sé, una parella...tranquil, ja no cridaran més...". Les conclusions, que allò anava a ser com una pensió. I quant cobraven per prestar aquests serveis?? Al dia següent, per casualitat, em trobí per l´escala els elements en discòrdia, anant-se’n, qui sap on acabaran la discussió.

Al poc temps fou una bronca entre el meu veí i un dels seus rellogats, un pobre noi que venia cds al top manta. Estava afaitant-me al bany i els retrets em pujaven pel pati comú. El xic, molt amoïnat i en un forçat castellà, reclamava que li havien furtat una cartera amb 400 euros que tenia amagada sota el llit, que eren tots els seus diners, que ell havia pagat el lloguer sempre (va dir la quantitat, i tal i com sospitava era una quantitat molt per damunt d´allò just) i no li agradaven els lladres i aprofitats. El meu veí es feia l’indignat amb les acusacions, i amenaçava amb denunciar-lo per les seues activitats de pirata digital i d´immigrant il·legal. Les meves simpaties estaven amb el noi, no ho amague. Jo me´l vaig creure. Furtar als grans estudis, venent aquelles pel·lícules comercials tan buides i dolentes per a guanyar-se la vida, no em fa el mateix efecte que les activitats del Vladimir, que així és diu el veí (m´agrada pensar que li posaren aquest nom els seus pares perquè són un leninistes convençuts, que sí que respecten la solidaritat entre els pàries de la terra). L´amenaça de denúncia era tan miserable. Dies després aparegué una comitiva d´amics del xic del top manta. Estigueren una bona estona fent sonar el timbre, sense parar, per a desesperació de l´escala de veïns i acollone dels receptors que, si estaven, ho dissimularen molt bé. No obriren la porta ni donaren senyals de vida.

L’art és terrible a la nova arquitectura de la Ciutat de les Arts. Aquells edificis tan violents, amb elements en punta, disparats. Amb només el sentit harmònic de l´explotació del totxo. Per molt que Pere parle de Potsdamer Platz a mi no me´l recorda per a res, em pareix tot de mal gust, d´acord amb el nouriquisme tan fals que ho va desenvolupar. Però haig de reconèixer que la ciència sí que funciona a la nova arquitectura de la Ciutat de les Ciències. Quan vaig a cal Pere em quede meravellat del aïllament total de les seues superparets. Murs infranquejables davant la vida dels altres. Això és el luxe per mi. Ell no escolta res. Protegit. Excepte al pati, al garatge, a l‘ascensor. Em comenta que un dels consellers és molt simpàtic, el que viu just dalt d´ell. Sempre saluda i comenta alguna cosa més que el temps. Tots dos tenen gos (encara que el del conseller el passegen a sovint els seus guardaesquenes) i comparteixen la mateixa passió pel bon restaurant del costat amb l’estrela Michelin, on s´han trobat. La dona de Pere és molt simpàtica. I també maca. D´aquelles que es fa amb tothom. Així que un dia arriba amb dos entrades excel·lents per a vore l´estrena d´una òpera al mausoleu de les Arts, cortesia i insistència del veí de dalt. "Per favor, per favor, accepteu-les. Jo no puc anar...". Pere em mana una imatge pel whatsapp. Estan asseguts just al costat de Plàcido Domingo i s´han fet una foto amb ell.

Després del top manta vingué la nova indagació. Ara tenia just sota el meu llit a una mare amb el seu fill menut, de menys d´un any. El nadó, com és normal, plorava molt. A mi m´intrigaven els horaris. En general en aquella casa es viu de nit. I la jove mare i el més que jove fillet pareixen perfectament acoblats a aquell horari de matinar és de covards. Jo pensava que allò no hauria ser molt bo per al fillet. I també observava una sobreexcitació per part de la mare, que li deia massa coses, i en un to massa agitat (en una llengua incomprensible per mi, de nou), quan el noiet començava amb aquells plors. Tindre un fill és (o hauria de ser) la decisió més important i transcendental de la vida. Així que tindre un de sobte, totes les nits plorant, sense haver-ho ni demanat, era confús. No massa fotut. No soporte la mala educació (la veritat és que moltes voltes el simple existir) dels seus majors. Però un nadó no és maleducat .  

Un matí vaig fer una composició de situació. Els picà al timbre una dona amb un mocador al cap i moltes arrugues. Duia un carro de supermercat i un gros i llarg filferro per furgar als contenidors de fem. Les meves conclusions tafaneres des de la finestra són que devia ser la mare o un familiar. Tenia molta fam. Va baixar la meva veïna de l’habitació de baix i li engegà un paquet de papes que devorà amb fruïció. Després aparegueren més habitants de la situació, en total quatre. Es veu que tenien al pati guardats dos carros més de supermercat. Haurien dormit també al pis de baix? Tots junts? Jo, altra cosa no, però tinc un llit còmode i molt gran, on ara mateixa m´estiro sol. Després de un breu intercanvi de salutacions i indicacions es separaren en dos grups, i començaren el seu camí cap a la subsistència de cada dia.

Fotia pensar que algú s´aprofitarà d´ells. He viscut a l’estranger i he passat per estafes i mals moments. Mai tan dolents. Hi han classes. Jo em podia defendre amb l´anglès, la nacionalitat europea. Viatjava totalment per gust. Tenint sempre on i com tornar. Aquell mateix vespre un succés que jo no tafanegí, perquè no era a casa, ho precipità tot. Hi hagué un llançament desafortunat d´un gel (vull pensar que desafortunat) que impactà al cap del xiquet cridaner de nou anys fill de l’expresidiari. Menyspreablement, tractaren de culpar-me a mi. Se succeïren les trucades al propietari del pis. Les bronques. A punt estigueren de trucar a la policia. Quan jo arribí també em passaren el mòbil i vaig poder donar la meva visió a un avergonyit propietari, que ens va prometre que mai més, que parlaria molt seriosament amb Vladimir, el seu únic llogater, que ell no sabia res de més gent ni de "pis pasteres" i ho anava a arreglar tot, perdó. Des de aleshores no he tornat a sentir massa animació del meridià de baix. La jove mare amb el nadó desaparegué, qui sap on plorarà ara el noiet. I jo encara no m´he trobat amb Vladimir, a qui m´agradaria agrair-li que m´acusés, sense estar jo present, d´agredir a un xiquet de Primària. Jo que casualment estudiï per a formar-los, per a què no siguen malparits.

Pere també ha vingut alguna volta a ma casa. A ell li pareix divertit. Pot fumar en el menjador, li trec una cervesa, i pot comportar-se amb una laxitud que, al seu pis perfecte (està tot molt ben decorat, dóna pena menejar-se o tocar res), no pot emprar. Ell i jo no tenim cap lluita de classes, som amics, s´estimem. La seua vida passa per un treball molt angoixant i ben pagat, relacionat amb internet i amb la pressió de les vendes. No l´enveje. Però l´ altre dia quantificava amb ell això de les classes. Quina és la diferència entre viure baix d´un simpàtic Conseller de la Generalitat amb cotxe oficial i guarda esquenes o dalt d´una dona immigrant amb carro del supermercat i escombraries per furgar? Econòmicament, i tot és a l´economia (no deia això Marx?), la proporció és de quatre. Suposa que ell paga quatre voltes més que jo pel seu habitatge. Eixa és la diferència entre a dalt i a baix.


                  




14 comentaris:

  1. UN NOTICIARI DIFERENT

    Ja és l’hora de dinar. Ma mare com sempre, “Sara! Ja està el dinar. Vinga, a parar taula!”. Una vegada més, com tots els dissabtes, és clar, perquè entre setmana no estic a casa, l’olor de la cassola (arròs al forn) s’endinsa dins de mi. “Ja era hora!” pense sempre. L’estómac comença a fer-me soroll, però com sempre també, no m’apeteix posar la taula, així que, una vegada més, dic eixe “Ja va”, que solem dir tots els fills per a qualsevol reclam de les nostres mares. No obstant, no aconseguisc escapar-me. Encara he de traure algun que altre plat. De vegades, amb un poc de sort, tan sols trac la fruita o els tovallons.

    Són les 14:00h. Seiem els tres en taula. Com sempre, veiem les notícies. Com sempre, obligue a posar Cuatro a la televisió per a després vorer els Deports. Però alguna cosa passa. El que diuen els periodistes no és el que solen contar-nos a diari. “S’han tornat bojos!”, exclame en veu alta. Mire els meus pares amb cara d’incògnita. Els meus pares em miren de la mateixa forma sense saber ben bé el que ocorre.

    “Bona vesprada. Entre les notícies d’avui destaquem les següents: a l’àmbit internacional, Xina i Estats Units han firmat la pau; Israel ha finalitzat les seues guerres internes i amb l’exterior; les grans potències econòmiques mundials (EEUU, Xina, Rússia, França, Gran Bretanya i Alemanya) s’han reunit aquest matí per trobar una solució a la crisis actual i, han acordat repartir els diners entre tots els països, ajudant en primera instància els subdesenvolupats; les màfies sud-americanes i de l’Europa oriental han sigut desmantellades, posant punt i final així al tràfic humà i de drogues. Pel que fa a l’àmbit nacional, el president de l’Estat ha donat una roda de premsa, tenint contacte directe amb els periodistes, per a anunciar que dimiteix per no acomplir allò que va prometre a l’última campanya electoral; el seu successor ha afirmat que la crisis al país a partir de demà serà un fet anecdòtic del passat perquè no es tornarà a pujar l’IVA, s’invertirà en educació, sanitat i en les xicotetes empreses, els polítics i banquers corruptes van a tornar tot el que han robat i estafat als ciutadans, a més de pagar amb una condemna presidiària i, per últim, els bancs van a fer tractes amb la gent que ha sigut desnonada de sa casa per pal•liar les conflictives situacions. Açò és tot per avui. Bona vesprada i fins demà. Siguen feliços”.

    ResponElimina
  2. MICRORELAT DE LAURA

    El primer que feia Laura quan arribava a casa era posar-se a dibuixar mentre escoltava "Obrint Pas", el seu grup de música preferit. Quant es sentava a l'escriptori de la seua habitació, no se'n adonava de res del que passava al seu voltant, encara que tampoc li importava molt.

    Un dia, quan arribà a casa després d'un dia esgotador a l'institut, Laura va llançar la seua motxilla al primer lloc que pillà i es va asseure a la cadira, es va posar els cascs amb el seu disc preferit i es va posar a dibuixar. Aquella vesprada va fer un dibuix imaginant-se a la universitat estudiant belles arts, i no a la facultat de dret com els seus pares desitjaven.

    Quan el disc parà de sonar va alçar el cap i va vorer que el món, tal com ella el havia conegut, havia acabat i que al seu voltant no hi havia res, tan sols quedava el seu escriptori i la seua música...però a ella no li importava, li quedava tot el que necessitava a la seua vida.

    ResponElimina
  3. LES XIQUETES D’UNS 13, 14 o 15 ANYS

    Tot comença al tren, a l’últim vagó, on es situaven 3 noies d’uns 13,14 o 15 anys davant meua i de la meua amiga Anna. Les dos tornàvem de la Universitat com tots els dies, però eixe dia hi havia molt de xiquets i xiquetes, a causa de la manifestació d’aquell dia.

    Al tren, com tots sabeu es poden veure tot tipus de xerrades, converses telefòniques i diferents estils de persones.

    Les xiquetes d’uns 13,14 o 15 anys vestien amb uns pantalons vaquers, una samarreta àmplia, sabates d’esport i un mocador al coll, és a dir, roba còmoda. Aquestes xiquetes xerraven i xerraven amb una veu forta, el tren sense moure i Anna i jo amb ganes d’arribar a casa desprès d’una vesprada a la Facultat.

    De sobte, el tren comença a moure i prop de la primera parada “Alfafar Benetússer” les noies criden fort, “ens em equivocaaaaaaaaaaat!”, es posen les mans al cap, cridant per telèfon i decidiren baixar en aquesta primera parada, nervioses, però al mateix temps riuen entre elles per el que els ha passat. Aleshores, pensí en allò que diu la meva mare, que els joves tenim el cap ple de “pardalets”.

    Tota la gent d’aquell vagó mirant com baixaven les xiquetes, rient-se i com he dit, un poc nervioses per veure’s en aquesta situació. Anna i jo les miràvem rient-nos com que allò que els passa aquestes noies a nosaltres també ens havia passat altres vegades.

    Quan estaven baix, demanaren ajuda al guàrdia de seguretat d’aquella estació “Alfafar-Benetússer”, un home corpulent, vestit com tots els seus companyes de les altres estacions, pantalons grisos, botes negres i un armilla. Cadascuna de les noies anaven a la seva, una parlava per telèfon, l’altra mirava el seu voltant i l’altra que era la que més cridava quan estaven al tren, preguntava al guàrdia de seguretat. Aquest, un poc desconcertat els indicava per on tenien que anar per agafar el tren per anar a Valencia i tornar a l’estació per agafar aquell tren que els corresponia pujar des d’un primer moment.

    La xiqueta que estava parlant amb aquell home corpulent de l’estació va transmetre l’informació a les seues companyes. Aquestes, es tranquil•litzaven amb les indicacions que es va donar el guàrdia de seguretat , ho agraïren cridant “gràcies, gràcies, moltes gràcies!” i començaren a córrer per tornar a casa quan antes, ja que eren les 20h de la nit i les mares estarien d’allò preocupades.


    El tren va estar uns 5 minuts parat en aquella estació, mentre tots observàvem aquelles tres noies i tot el que els va passar en uns 10 minuts.

    En fi, esperi que aquelles xiquetes d’uns 13, 14 o 15 anys tornaren a casa sanes i amb l’escarment que hi ha que anar molt pendent de totes les coses que passen al teu voltant.

    Una cosa més viscuda al tren.
    Carla Perales Ferrer 2K

    ResponElimina
  4. Una til•la per a recordar


    A les hores, la jove va eixir de treballar. Era mitja nit, però eixe dia, la lluna brillava més que mai. Els seus peus es movien sense ser el seu cap concent del camí de tornada a casa. Tenia fam i estava cansada, però encara això li agradava portar eixa vida tan ocupada.

    Faltaven dos carrers per arribar a la seua casa, quan, de sobte, va escoltar com dos joves es barallaven. La curiositat va guanyar al cansament , i es va arrimar per veure què cosa passava: Es tractava d’una dóna i d’un home. Es va assomar al carrer, amagant-se darrere del cantó i va veure al carreró obscur, com la parella cridava fort i s’insultaven.


    - Amb les hores que són no sé com encara no ha cridat cap veí a la policia – Va pensar Tereseta.


    Va mirar el seu rellotge per veure quin hora era quan i, en eixe just moment, el carrer quedà en un absolut silenci. Es podia escoltar perfectament els grills. A les hores Tereseta tornà a mirar cap al carreró i el cor començà a llatir més fort que mai. La dona era estesa a terra i l’home l’agafava per muntar-la al cotxe. De sobte, el mòbil de Tereseta sonà i l’home en sentir-ho tancà la porta del cotxe i caminà de presa cap a ella. La jove va començar a corre ràpid, el més ràpid que podia, plena de por. Mirà a l’endarrere per veure si aquell estrany home la seguia quan abans de poder adonar-sen, allà estava, just al seu front. Tereseta va cridar el més fort que podia per demanar ajuda quan de sobte... totes les llums del carreró es van encendre. Van aparèixer centenars de persones a tots els llocs del carrer; estaven rodant una pel•lícula de por!

    Tots van comensar a riure, inclús la jove, a la que encara les cames es menejaven com si d’una campaneta es tractara. L’home misteriós es va llevar la caputxa i mirà a la pobra Tereseta que es va quedar bocabadada al veure’l.

    - Et convide a una til•la - va dir aquell apost jove d’ulls clars rient.

    - Que en siguen dos! - va contestar posant-se una mica roja.


    Mentre, la preocupada mare de Tereseta insistia tocant-li al mòbil.




    Mireia Soler Casañ

    ResponElimina
  5. LA BICICLETA

    Antoni era un adolescent d'allò més normal, habitualment anava a l'institut en el cotxe de sa mare, però eixe matí ella no podia portar-ho perquè havia d'acudir a arreplegar unes cartes importants al centre de València. Encara que la seua mare no li deixa anar amb bicicleta a l'institut, Antoni no se'l va pensar dues vegades i al eixir de sa casa va decidir agafar una bicicleta de Valenbisi, un tipus de bicicletes que l'ajuntament a posat a disposició de la població a canvi d'un senzill lloguer puntual.

    Antoni tenia l'estació de Valenbisi més pròxima a 400 metres de sa casa, per això havia de caminar uns minuts fins a arreplegar la bici. Quan anava donant eixe passeig, va començar a repassar coses sobre l'examen de ciències naturals que tènia a segona hora, no se l'havia preparat molt bé i tenia el temor de suspendre este examen que era el primer del curs. Els planetes, els asteroides, la via làctia, el sol.., tot estava repassant-ho de dalt a baix, però a pesar d'això tenia els seus dubtes d'aprovar. Va arribar a l'estació i va realitzar els gestos que es fan habitualment; observar l'estat de les bicicletes, veure qual és la que té l'assentisc mes còmode i fixar-se sobretot en aquella que estiga més pròxima a l'ordinador de reserves que hi ha en l'estació. Va fer els passos que tot el món realitza per a llogar una bicicleta; nombre de soci, nombre de bici i acceptar! , finalment va decidir agafar la bicicleta 2000, era un nombre que li agradava perquè era el seu any de naixement. Es va aproximar al vehicle i va polsar el botó "obrir" que estava ubicat a la dreta de la bicicleta, es va sentir un lleuger soroll i zas! , tènia en les seues mans un vehicle especial com va poder comprovar més avant.
    (part 1)

    ResponElimina
  6. Va pujar a la bicicleta i va començar a donar les primeres pedalades, de seguida va notar que la bici estava molt dura i açò era degut al fet que es trobava en la tercera marxa. Per això va decidir modificar la marxa i posar la segona. Va ser agafant velocitat, cada vegada més i més, cal recordar que vivia en una gran avinguda i això li permetia anar ràpid pel carrer. Va ser a gran velocitat durant 500 metres fins que va haver de girar a la dreta per a agafar una avinguda encara més llarga que en la que vivia. Va girar a la dreta i de seguida es va trobar amb un semàfor que en eixe precís moment es trobava en roig per als vianants i les bicicletes, per això va decidir recolzar els seus peus en el sòl a esperar que canviara de color el semàfor. Al poc de temps d'estar esperant en el semàfor van aparèixer dos xiques jóvens, d'una edat molt semblant a la seua, potser un poc més majors però no hi havia una gran diferència entre ells. Ell les va observar i de sobte una d'elles creuà la seua mirada amb ell, Antoni era molt vergonyós. De sobte ella va començar una curta conversació.
    C: Hola Bon Dia.
    A: Hola Bon Dia.
    C: Com et diuen?
    A: Antoni i a tu?
    C: Em cride Cristina, però tot el món em coneix com Cris.
    A: A molt bé, perquè encantat de conèixer-te Cris!!!
    C: Igualment, pareix que vas molt estressat?
    A: Si, és que vaig cap a l'institut, que tinc un examen de ciències naturals.
    C: Ah!! Perquè vaja, t'anava a demanar si podies emportar-me una estona que estava cansada, però veient que tens pressa dóna igual.
    A: Bé, realment vaig bé de temps si vols et porte una estona. Cap a on vas?
    C: A l'avinguda de tarongers.
    A:Perfecte perquè jo passaré per allí.
    C: Doncs d'acord anem!!!
    (part 2)

    ResponElimina
  7. Cristina es va acomiadar de la seua amiga Paula que vivia per allí i puja a la bici que portava Antoni. Ella es va assentar en el selló i ell pedalejava alçat, van començar a circular cada vegada a més velocitat, va arribar un moment en què Cristina es va animar i li demanava a Antoni que pedalejara amb més força. Al sentir-li dir això, ell no se'l va pensar dues vegades i per a demostrar la seua fortalesa, va incrementar la pedalada. Més fort, així cada vegada més fins que la bici va començar a elevar-se de tal manera que pareixia l'envol d'un avió. Antoni no se'l podia creure, la seua bici de valenbisi estava ascendint de manera màgica. Va continuar pujant i pujant el vehicle que va començar a aproximar-se als núvols, Antoni començava a pessigar-se la pell, pensant que allò que li estava ocorrent era un son, però no, era real com la vida mateixa, estava ascendint sense remeiar-ho fins a l'infinit.

    Era tal l'ascens que havien fet que estaven prop ja de la lluna, Antoni no se'l podia creure, com era possible ascendir de tal manera sense que la força de la gravetat els afectara?. La veritat és que van continuar ascendint per tota la galàxia, observant cada planeta, asteroide, estrela on s'aproximaven, fins que quan van decidir aproximar-se al planeta Venus la bicicleta va baixar de velocitat. Què passa ara perquè no ascendim més? Es va preguntar Antoni. Cris que fins al moment no havia parlat, simplement reia a carcallades, li va contestar. Antoni no t'he comptat qui sóc realment, sóc la bruixa examinadora i m'encarregue d'ajudar a la gent que va fer exàmens. Sé que tens un examen de Ciències Naturals hui i la meua intenció ha sigut ajudar-te perquè pugues superar este primer examen amb èxit. Però com es nota que no has estudiat res! perquè algú que haguera estudiat sabria que acostar-se més enllà de Venus és incrementar una barbaritat les temperatures, la qual cosa produiria grans cremades en la nostra pell. Ah és veritat! Ja entenc, llavors ara que fem?, va dir Antoni. Doncs fixa't bé en tots els detalls per al teu examen perquè tornem per a la terra immediatament, va puntualitzar Cris. I així va fer Antoni, mentre descendien va fixant-se en cada detall que veia. Després d'un veloç recorregut per la galàxia, van aterrar en la mateixa avinguda on van iniciar el viatge, exactament a tan sols 200 metres del seu institut. Antoni li donà les gràcies una vegada i una altra a la bruixa al mateix temps depositava a l'estació la bicicleta. Li va prometre a la bruixa examinadora que a partir d'eixe moment es prepararia ben tots els exàmens i que en este examen trauria un 10 gràcies a la classe pràctica que ella li havia mostrat. Es van acomiadar amb un bes en la cara i Antoni va accedir a l'institut.

    Va començar la seua primera classe però ell estava pensant en el viatge que havia realitzat, amb ganes que arribara la segona classe per a fer l'examen. Va arribar l'hora de l'examen i va començar a escriure folis i folis, de tal manera que el seu professor li va dir: No tinc més folis, així que resumix tot el que et queda!.
    Dues setmanes després van traure el llistat de les notes i Antoni va poder veure el seu 10 en la llista. Content es va anar a casa,

    ResponElimina
  8. RÀBIA.

    Visió borrosa, cor palpitant i suor fred; era el seu final. Mirava a tots costats desesperat, però solament veia ombres. Sentia una veu però no podia determinar bé que significaven les seves paraules. La xeringa li punxava el braç esquerre, ja no sentia, aquell moment tan esperat havia arribat.
    Tan sol anys enrere, Teo era un xic normal, rebel, però no fora del comú. Provenia d'una família de classe mitjana del barri cèntric de València, el Carmen. Mai va tindre clar que ser, simplement vivia i punt. Li agradava expressar tot tipus de reflexions filosòfiques a través de la pintura. Semblava enfadat, però ningú sabia molt bé el per què. RÀBIA, paraula que portava tatuada en el pectoral. Potser aquesta seria la seva perdició.
    Vaig conèixer a Teo en una festa, era una un poc estrany, però em va agradar des del primer moment. Deia ser artista, i això m'encantava. Des del primer moment em vaig enamorar d'ell.Des d'aquest moment, Teo i jo no ens separarem, érem íntims. Però, de tant en tant Teo era un poc inestable, igual estava be, que de sobte s'exaltava ple de còlera. Més tard vaig esbrinar d'on provenia aquesta fúria descontrolada, era addicte.
    No m'agradava el seu tipus de vida. Però, quins dimonis havia de fer? Canviar-li perquè m'odiara per a tota la vida? No, no es pot canviar a la gent, i menys a la qual vols. Per això vaig decidir fer-me participant dels seus entreteniments; total, per provar. Els meus pares en descobrir la meva addicció van decidir arribar a una treva per ajudar-me. Després de 6 anys sense parlar, excepte per la meva retransmissió, a causa del divorci, estaven d'acord en alguna cosa. La meva primera activitat al món de la rehabilitació va ser deixar a Teo.
    Després d'estar tres mesos en la clínica, solament desitjava veure-li, així que pel meu bon comportament i cap recaiguda, em van deixar sortir, amb la condició que dormiria totes les nits a la meva casa. Mai vaig tindre fama de ser molt obedient, ja que la primera nit que vaig tindre oportunitat vaig escapar quan la meva mare dormia. En arribar a Priptix, l'antre que freqüentava Teo i els seus amics, li vaig buscar per tot arreu però no li trobava. Fins que Rosa, la cambrera, em va dir que estava en els banys pintant-se unes ratlles. Doncs bé, no era l'única cosa que pintava. Després del meu sofriment d'estar mesos empresonada per ell, el vaig trobar amb un altra. Teo en veure'm, darrere del marc de la porta, va deixar la feina i va intentar donar-me explicacions. Crec que la quantitat inhumana de pastilles i altres drogues que portava en el cos no li deixava explicar-se amb facilitat, ja que no vaig creure cap de les seves paraules. 
    No vaig tornar a veure a Teo. Em van dir alguns amics que es va exiliar de la societat. No vivia amb els seus pares, ja que ho havien tirat de casa. Va estar uns mesos vivint al carrer Quart tirat en un matalàs al costat del supermercat. Després va passar a viure en una casa ocupa on menjava poc i la seva necessitat era solucionada excessivament.
    Una nit mentre dormia, Joan, el millor amic de Teo, em va trucar al mòbil. Semblava exaltat. Tan sols vaig entendre que fos al Priptix ràpid, era Teo. Corrent vaig baixar les escales del pati de la meva casa, mentre la meva mare em cridava des de la porta. – Si surts no entres–. Em va donar bastant igual. Quan vaig arribar, estava exhausta de córrer i em costava respirar. Vaig veure a Teo, tombat en el sòl,ningú sabia quant s'havia xutat, però molt suposarem. La imatge de Teo em va recordar que fa pocs mesos jo estava així. – Portava hores ací assegut, no volia parlar amb ningú, excepte amb tu– em va dir Joan.
    Decidida li vaig dir que què li passava, solament va contestar RÀBIA. Intentarem reanimar-li, però s'havia passat, la sobredosi era tal que va morir en uns pocs minuts, mentre es tocava el costat esquerre del pit on portava tatuat la paraula que mai tornaré a nomenar.

    ResponElimina
  9. SENSE ELECCIÓ

    L´Omar es un home d´uns trenta pocs anys que viu amb la seua germana i el seu fill de tan sols dos anys. Viuen dins d´una barraca a la part pobre de Kenya, un país on la seua societat viu dividida en dos sectors, per un costat la part rica del país a la que pertany un deu per cent de tota la població i per un altre costat la part pobra (entre ells l´Omar) viuen envoltats de corrupció i assassinats als carrers on les pandilles controlen els barris de tota aquesta part de Kenya.

    Bé, doncs l´Omar, es un dels membres més influents d´una de les pandilles més importat del país. El treball de la seua "família" com ells diuen, es proporcionar treball en un abocador arreplegant plàstic a demés de oferir protecció per a la seua barriada i els seus treballadors. Pesareu que un pandiller no necessita protecció, doncs no es així, a Kenya aquestos padillers es protegeixen de la Màfia més perillosa del país, aquella que fa que la pobresa siga cada vega més pobre i que la rica siga molt més rica, "El Gobern".

    Un govern, que utilitza un "sector secret", que s´encarrega d'acabar amb tots aquells que estan contra el seu sistema de política. I quins son els contraris, evidentment, les pandilles que lluiten per poder sobreviure en eixe mon de corrupció. Aquest "sector secret" mata a tot aquell que esta en la seua contra o pertany a una societat inferior a la seua i després, li tiren la culpa a través dels mitjans de comunicació (que també els tenen controlats) de les matances a les pandilles i als seus membres, fent creure a la societat que ells son els culpables de totes les morts a Kenya.

    Un dia l´Omar després de fer el torn de nit de protecció del barri, va arribar a casa massa cec d'heroïna barrejada amb cocaïna i tot allò fumat, als barris pobres a Kenya i molt més els pandillers viuen enganxats a aquest tipus de drogues, on passen els dies consumint-la. Doncs l´Omar, aquella nit es va ficar al llit oblidant baix l'efecte de les drogues la seua pistola a terra en mig del menjador. A la matinada següent, l´Omar es va despertar alarmat per el estrèpit so d´un tir i els crits desoladors de la seua germana, va aixecar-se ràpid i va anar coregent fins el menjador, al arribar l´Omar va trobar al seu fill tirat a terra amb un tir al cap, el xiquet inconscientment havia agafat la pistola i sense voler va llevar-se la vida d´un tir. L´Omar plora desconsoladament mentres la seua germana el colpeja culpant-lo per la seua distracció.

    A partir d'eixe instant l´Omar es replanteja moltes preguntes, però en especial dues problemes ocupen la major part dels seus pensaments, per una banda, "les drogues", doncs a l´Omar les drogues el mantenen viu en la lluita i el fan oblidar-se de la crua realitat a la que estan sotmesos. Mentres que per una altra banda, es planteja abandonar la pandilla, doncs l´Omar sap que la seua vida i la seua protecció del govern depén de la pandilla i que sense la seua protecció viuria com a molt vint-i-quatre hores, ja que el "sector secret" del govern controla cada moviment de la part baixa del país.

    L´Omar decideix continuar amb la seua vida, ja que a Kenya o "lluites o estas perdut". Des d´aquell dia l´Omar va continuar fent violència, drogant-se i protegint al seu barri, però mai més va tornar a somriure.

    Agustín J. Expósito Ollero

    ResponElimina
  10. La cova de l’avi Trencapins (part 1)

    Un dia plujós era sinònim d’anar a casa l’oncle Sanchis per passar la vesprada amb els seus intrèpids nebots i narrar-los aquelles llegendes fantàstiques que els feien tant de goig. Aquell dia, com no , va començar a ploure intensament fins que l’aigua corria pels carrers com si el riu Xúquer haguera desencaixat del seu cabdal fins arribar-hi dins del poble. A l’escola, els nens es quedaren sense poder eixir al pati. El fet de quedar-se dins l’aula per esmorzar els tornava més inquiets del normal.
    Jaume, Jordi i Oriol eren aquells nens amb els quals l’oncle Sanchis els obria els ulls i la imaginació, que en aquestos temps tant moderns, havien perdut per complet. A l’hora del pati els dos germans, Jaume i Oriol, anaren a buscar al seu cosí Jordi per recordar-li que avui, com de costum amb els dies plujosos, anirien a casa l’oncle per escoltar aquelles meravelloses històries.
    Només eixir de l’escola, a les cinc de la vesprada, es veieren a la porta per dirigir-se fins casa l’oncle. Corregueren ràpidament pels carrers d’aquell menut poble fins que els dos mes majors, Jaume i Jordi, es tingueren que esperar al més menut, al Oriol, que presentava una fatiga prou considerable, ja que amb l’entrepà, la motxilla, la jaqueta i la panxeta que li havia eixit es presentava vermell com una poma i quasi no podia ni respirar.
    Corre! Oriol! De presa! – li deia el seu germà Jaume, metre tant el seu cosí Jordi, amb aquells cabells daurats i rulls, s’esperava al seu cosí més menut per tal d’ajudar i carregar amb alguna cosa fins arribar a casa l’oncle. Sens dubte, l’únic nen que presentava més maduresa era el Jordi, sempre pacient i cautelós en prendre decisions errònies.
    Ding! Dong!- l’oncle Sanchis va obrir la porta amb el seu garrot i la seva gorra a quadres. En obrir va veure al seu nebot Jaume tot suat, i de seguida li va preguntar: On estan els altres dos?- aleshores va respondre el nen sense gairebé respirar: hi estan al fons del carrer, el meu germà hi estava molt cansat i el Jordi s’ha esperat a ell. De sobte aparegueren els dos, l’oncle els va abraçar fort. Però, d’altra banda, l’oncle va recriminar al Jaume el fet de no esperar-se als seus familiars. Entraren en la casa i van seure cadascú amb la seua cadira, aleshores es disposaren atens a escoltar la història que tenia preparada l’oncle per aquell dia.

    Joan Serra

    ResponElimina
  11. La cova de l’avi Trencapins (part 2)

    Avui, la llegenda que us tinc preparada està basada en fets reals, va ocórrer ací al nostre poble, en un temps de guerra entre els cavallers del Rei en Jaume i els que fins eixe moment habitaven la terra, els Àrabs. Però el meu relat no parla del desenllaç d’eixa guerra, sinó d’un avi que habitava una cova misteriosa que es troba a les faldes de la muntanya que dóna el nom al nostre poble: el castellet. Es tractava d’un avi que duia per nom: Trencapins. Un vell bruixot manifasser i astut que es passava el dia tancat a la seva cova creant pocions màgiques per tal de frenar l’avanç dels cristians cap al sud. El seu nom li ve per la gran saviesa que tenia, ja que era perfecte coneixedor de la natura, tant el terreny com la meteorologia. Amb una sola mirada era capaç de fer trossos els pins i canviar l’estat de la meteorologia amb un sol gest de canells. Els Àrabs es comunicaven amb ell mitjançant passadissos subterranis des d’algunes cases del poblat, per tal de mantindre en secret l’existència del bruixot. Encara hui en dia podem trobar aquestos túnels en l’interior d’algunes cases del poble, com per exemple a casa l’oncle Donís, si entreu al fons del corral, podeu adonar-se d’un gran forat a la paret tapat amb una cortina, eixe forat et condueix fins la cova del dolent bruixot.
    El foc anava menjant aquelles branques de tarongers que tant havien costat d’entrar durant el calorós estiu, de sobte l’oncle va aturar la seua narració per anar-hi a l’andana i agafar unes quantes branques més per tal de que els nois, que hi estaven asseguts i intrigats pel desenllaç de la llegenda, no es quedaren gelats. Aleshores l’oncle, una vegada va col•locar la llenya al foc, es va seure i va agafar el got per tal de beure aigua i refredar la seua cansada gola. De sobte el nen dels cabells negres, alt, flac i més nerviós dels tres, el Jaume, es va alçar de la cadira per estirar de la samarreta de botons que duia l’oncle aquell dia, per tal que l’oncle continuarà amb la seua narració.
    Tranquil Jaume que ja vaig! Deixa’m beure... Doncs bé, com anava dient-vos, els cavallers avançaren des del nord fins arribar al nostre poble, on després de moltes lluites, sorpresos per la força que demostraven alguns guerrers àrabs i també pels diferents canvis meteorològics que succeïen cada volta que atacaven el poblat, aconseguiren reduir el poble a cendres. Però l’astut bruixot, conscient del imperialisme del exèrcit del Rei Jaume va fugir fent un forat nou, una nova eixida, una escapatòria que va fer ell mateixa amb una aixada per la part sud de la muntanya per tal de poder escapar i amb un cavall negre va fugir d’aquells valerosos cavallers. Des d’aleshores mai ningú ha sabut res d’aquell bruixot. Ni tals sols els mateixos cavallers del Rei, que desbocats pel seu imperialisme i per reconquerir la terra, no s’adonaren de l’existència d’aquell temut bruixot. Alguns diuen que el bruixot va ser reclamat pel dimoni per ajudar-li amb la seua tasca de recollir ànimes, altres diuen que ha tornat ací, a la seua cova, per tal de recuperar el seu poble de les costums cristianes. Segons conten, vaga per les nits pels subterranis secrets que el condueixen fins les cases del poble. I una volta allí, roba aquells nens més inquiets per tal de reclutar nous guerrers que l’ajuden a recobrar la seua terra.

    Joan Serra

    ResponElimina
  12. La cova de l'avi Trencapins (part 3)

    En acabar, els nens marxaren cap a la seva casa. A l’endemà, els nens comentaren la història en el pati, que aquesta volta, si que hi havia, ja que aquell dia el sol feia presència sense cap núvol que el molestara. Aquella mateixa vesprada decidiren els tres anar a la falda de la muntanya per poder trobar el forat per on va escapar el bruixot i poder verificar els fets que narrava l’oncle Sanchis.
    En eixir de l’escola i carregats amb motxilles,berenar i bicicleta es dirigiren cap a la part sud de la muntanya, aquella part més allunyada del poble. Començaren a rastrejar cada tros d’aquella frondosa muntanya, passaren hores i hores d’incansable rastreig i sols trobaren pins partits per la meitat. El més menut comença a tenir por al veure tants pins partits, però els altres dos no es donaven per vençuts, fins que Jaume, el més inquiets de tots va trobar aquell forat. Oriol i Jordi varen córrer ràpidament per observar el que havia trobat Jaume. S’observava un forat fosc i profund, tan sols feia metre i mig de diàmetre i pareixia un pou sense final. En un instant d’incertesa el noi inquiet va clavar la pota dins d’aquell forat.
    Jaume! Jaume! cridaren el seu germà i el seu cosí. Però les veus no pogueren aturar la relliscada del noi. El jove Jaume, va poder encara agafar-se d’una branca d’un pi que hi havia prop, quedant-li mig cos baix terra i l’altre fora. Oriol i Jordi intentaren ajudar però no podien amb el cos del seu familiar, i en un moment, el Jordi, ràpid i audaç com ho era sempre, va intentar anar buscar ajuda.
    La foscor va començar a caure i el Jaume encara hi estava allí agafat a la branca amb l’ajuda del seu germà Oriol. El Jordi encara no hi havia aplegat amb l’ajuda necessària com per poder traure el noi de dins del cau. Aleshores, al cap de mitja hora, arribà el Jordi amb un regador que es trobava en aquell moment obrint l’estellador de la sèquia l’escalona per tal de regar els conreus. El regador va preguntar de seguida de qui eren fills, i de seguida tragué al nen de dins del cau, explicant-los que eixe forat l’havien fet els brigadistes forestals ja que hi estaven netejant el bosc, així com també netejaven els diferents pins i per això hi estaven alguns en tant mal estat.
    El regador els va dur a casa, els pares i l’oncle Sanchis hi estaven molts preocupats. Els nens s’endugueren un bon escarment. Però malgrat el escarment i les noves hipòtesis de la inexistència d’aquella llegenda, els nens continuaven pensatius... ¿i si la llegenda de l’oncle fora real? ¿I si el bruixot hi haguera tornat al poble?

    Joan Serra

    ResponElimina
  13. Mimo i Lira

    Altre matí trist i gris, Mimo esperava alguna moneda assegut en un portal. Diminut dins de la gran capital i abrigat com podia, amb un jersei prou talles més gran, jugava amb els cordons de les seues botes. De front a ell, passos accelerats, espentes i malediccions pel baix. Entre impressionants edificis replets d’oficines, persones anònimes corren aferrats als seus telèfons mòbil i, de volta en quan, deixar caure una moneda front a Mimo, segurament, les tornades del esmorzar, que, al final del dia, eren una bona quantitat. Mimo deixava albirar un somriure i pronunciava un vergonyós ‘’gràcies’’ que mai mai es girava ningú a veure. No recorda ja des de quan el mateix portal li donava refugi, ni tan sols coneixia als veïns.
    Lira era una xiqueta molt molt menudeta, vestida de rosa de peus a cap terminant en un enorme llaç que li arreplegava mitja melena. Una mà agafada a la de sa mare i un llibre acuradament enquadernat sota el braç esquerre.
    Callada entre el soroll de la capital, acompanyava a sa mare al supermercat quan, de sobte, el llibre li esvarà del braç desapareixent entre la multitud en qüestió de segons. Lira, immediatament, fugí de la mà de sa mare, qui no podia sentir seus crits.
    La xiqueta aconseguí recuperar el llibre, però, arrastrada per la multitud de trajes impol•luts, va perdre de vista a sa mare. Espantadíssima, es va pegar a la paret i sense separar-se d’ella un mil•límetre, avançà en busca d’un racó fora de perill. Als pocs minuts, trobà un portal i dins un xiquet que jugava amb els seus cordons. El va observar en silenci fins que Mimo alçà els ulls. Lira ja no tenia por. Si aquest xiquet no està espantat, no hauria de estar-ho jo. Pensà.
    Es va asseure vora el xiquet i va obrir el llibre que l’havia separat de sa mare.
    Eixe matí hi havia alguna cosa nova en la vida de Mimo. Una xiqueta diminuta i rosa l’havia mirat i s’havia assegut junt a ell.
    Lira començà a llegir en veu alta ‘’En un regne molt llunyà, on els arbres canten i les fulles ballen....’’ El xiquet, encara perplex, no va tardar en submergir-se en la historia. Mimo no sabia llegir, però escoltava pacientment a la Lira, que li senyalava les detallades il•lustracions. Als pocs minuts Mimo s’havia endinsat en una fantàstica historia de prínceps i princeses, dragons i castells flotants. Per un temps, deixà el mon gris de costat i visqué aventures.
    Passarem minuts o hores, ningú dels dos ho sabia, perquè per a ells havien passat dies i fins anys, quan va aparèixer la mare de Lira plorant. La va aixecar en braços entre una confusió de alegria i retret. Ni tan sols reparà en Mimo.
    Encara així, Mimo era més feliç que mai. Eixe matí li regalaren alguna cosa molt més valuosa que totes les monedes que podia reunir a la nit. La gent li donava a Mimo allò que els sobrava... Però, Lira...Lira li regalà tot el que tenia. Li havia regalat el seu temps, la seua companyia i un conte per a somniar.

    ResponElimina
  14. Com dos germans
    Açò era i no era, una casa a les afores d'una petita ciutat, on allí vivia una família del mes normal, treballadora i senzilla com la que es podia trobar per qualsevol altra ciutat. N'eren quatre persones, l'avià, anomenada Carme, la mare anomenada Maria, i dos menudalls que es deien Josep i Joan. La mare treballava com a cuinera a un restaurant, mentre l'avia Carme cuidava dels xiquets que nomes volien jugar. Tots eren feliços i gaudien de estat al costat.

    Tot es normal, a casa, el temps passava i els menuts s'anaven fent grans, fins que un dia els dos se'n van anar fora a estudiar, gaire eren adolescents no tenien ni els quinze anys, però eren grans esportistes i es van guanyar anar-se'n a un centre becats. Es deixaven a la Carme i la Maria allí al seu poble natal, i ells tractaven de traure el seu futur amb molt d'esforç i amb algun que altre bac. Tots estaven contents perquè les coses anaven por on tenien que anar, i ja quasi estudiant Josep el batxillerat, la noticia de sa mare els va arribar. Maria plorava perquè l'havien despatxat, i en arribar el cap de setmana els dos joves la van recolzar.

    -Mare no patisques segur que poquet a poquet aconseguim eixir en davant.
    -Tranquil•la mare que encara tenim els diners del atur, però em de posar-se'n en marxa per a trobar un lloc on treballar.

    Van recórrer tota la ciutat però els negociants no tenien cap lloc on puguera entrar, molts deien que no donava el perfil, que ja era una miqueta entrada en anys, i es negaren a fer-la treballar. La desesperació es tornava en contra i en moltes ocasions al arribar a casa la ràbia continguda arribava a explotar. Aquella família unida poc a poc s'anava desbaratant. Passant en els diners de l'atur la cosa anava fent-se normal, i la família s'anava acostumant, la mare tenia clar que mai mes tornaria a treballar, i els dos joves, deurien de ser els que tragueren a la família en davant.
    Josep i Joan ja complint els 20 anys, es donaren conter de que el futur de les dos dones que els havien fet com eren depenien d'ells, i ho van parlar. El Josep que era el major va proposar una cosa, que era anar-se'n de la universitat per a buscar un treball, i recolzar a les dones i que el Joan continuarà estudiant. Sempre el Joan havia sigut millor a l'escola, per això la decisió del major. La Maria i la Carme estaven en contra d'aquella opinió però el Josep ho tenia molt clar, ajudaria a sa mare i sa àvia, i el que restara per al seu germà.

    A Josep li costa trobar treball, però al final en constància ho va trobar, i poc a poc la pau i tranquil•litat econòmica a la família va arribar. Mentre el seu germà Joan a la capital seguia estudiant, tenien molts problemes per a arribar a final cada mes del any, però poc a poc va anar passant el temps el Joan va poder acabar els seus estudis, i va col•laborar. En trobar feina el Joan, Josep ja no es trobava en ànims de tornar a estudiar i els dos treballaven i la situació era quasi ideal. En vint-i-cinc anys Josep tornava a quedar-se aturat, i li demana al Joan si podia tornar-li el favor, i el Joan per a sorpresa de Josep li ho va negar. Josep pensava: "desprès dels anys que he estat treballant per a ajudar-lo en els seus estudis, mira com m'ho torna". I la relació es va enfredar.

    El Joan era un guanyador, havia aconseguit fundar una empresa que anava a bon port, mentre el seu germà Josep, se les veia negres per culpa de no haver estudiat.
    Les coses estaven molt lletges per al Josep, fins que un dia després de penedir-se de la seua ceguera el Joan el va cridar i amb llàgrimes a les galtes el va tendir una ma, i va dir que l'empresa era mitja seua perquè seu era l'esforç de haver-lo fet acabar a la universitat, i que la mare i l'avia estigueren emocionades de vore'ns als dos triomfant. Cert es que les dones mai els havien separat, i lo que era de un era per als dos, i que per un temps al Joan se li va oblidar, però en parar-se a pensar-ho aquell era el seu germà.

    ResponElimina